Nabór kandydatów odbywał się drogą elektroniczną, ze względu na obowiązujące obostrzenia związane z epidemią COVID-19. Ostatecznie do uczestnictwa w tej edycji sieci zostało zakwalifikowanych 33 nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół średnich oraz pedagogów i psychologów. Tematem spotkań było „Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów o obniżonych możliwościach intelektualnych z klas IV- VIII szkół podstawowych i uczniów szkół średnich”.
Celem pracy zespołowej w ramach sieci było:
- Poznanie sposobu rozpoznawania możliwości, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży w oparciu o diagnozę funkcjonalną Poradni.
- Opracowanie metodyczne sposobu pracy z uczniem o niższym niż przeciętny poziomie inteligencji - kryteriów ich oceny, warunków aktywnego i samodzielnego uczestnictwa uczniów w realizacji podstawy programowej.
Zajęcia były realizowane w formie hybrydowej; część warsztatów odbyła się realnie w sali konferencyjnej UM Dęblin, a część w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Teams. Przed rozpoczęciem warsztatów nauczyciele otrzymali na swoje adresy e-mailowe materiały do zapoznania się z tematyką zajęć. Uczestnicy pracowali w 4 mniejszych grupach szkoleniowych. W trakcie videokonferencji uczestnicy mieli możliwość zdawania pytań, prowadzący - udzielali odpowiedzi. Był czas na dyskusję i bardzo cenną wymianę doświadczeń.
Warsztat I. Psychologiczna charakterystyka funkcjonowania dziecka w młodszym wieku szkolnym i w okresie adolescencji poprowadziły psycholog Magdalena Piechota i psycholog Ilona Skalińska, który odbył się 22.05.2020 r .
Warsztat II. Dziecko z obniżonymi możliwościami intelektualnymi – funkcjonowanie w edukacji humanistycznej prowadziły pedagog - socjoterapeuta Sylwia Pudło i psycholog Magdalena Piechota, który odbył się w wersji hybrydowej ( jedna grupa zdalnie, druga grupa stacjonarnie w sali Urzędu Miasta w Dęblinie) w dn. 09.06.2020 r.
Warsztat III. Dziecko z obniżonymi możliwościami intelektualnymi – funkcjonowanie w edukacji matematycznej poprowadziły pedagog terapeutyczny Maria Fal-Kamińska i oligofrenopedagog Katarzyna Michałowska-Kawka, który odbył się stacjonarnie w dn.15.10.2020 r. w sali Urzędu Miasta Dęblin.
Warsztat IV. Proces diagnostyczny, narzędzia badawcze stosowane w poradni, wskazania do pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się poprowadziły zdalnie w dn. 03.11.2020 r. psycholog Izabela Olejarska-Zawada i psycholog Ilona Skalińska z pomocą techniczną koleżanek: K. Michałowskiej -Kawki i P. Augustynopolskiej.
Ze względu na utrudnienia spowodowane pandemią i zawieszeniem zajęć szkolnych frekwencja na zajęciach nie była stuprocentowa. Prowadzący opracowali i przesłali materiały szkoleniowe do wszystkich, którzy zgłosili taką chęć i potrzebę wspólnego uczenia się.
Zwieńczeniem pracy w ramach sieci samodoskonalenia był wykład zaproszonego z zewnątrz gościa dr Tomasza Knopika z Instytutu Badań Edukacyjnych UMCS, który poprowadził 5 h webinarium „Szkoła dostępna wszystkim uczniom - warsztaty metodyczne” na platformie TEAMS w dniu 09.12.2020 r.
Prowadzący omówił strategie i formy motywowania ucznia do rozwoju w odniesieniu do podstawy programowej. Przedstawił porównanie modelu medycznego i biopsychospołecznego w diagnozie psychologicznej. Omówił kompetencje emocjonalno-społeczne jako kompetencje kluczowe w uczeniu się i nauczaniu. Skupił się na aspektach diagnozy funkcjonalnej. W swoim wystąpieniu odnosił się do podstawy programowej oraz podawał przykłady zadań wielopoziomowych do pracy z uczniami o obniżonych możliwościach intelektualnych.
Koordynatorem wszystkich działań w ramach Sieci współpracy i samodoskonalenia była dyrektor Magdalena Piechota, która dziękuje wszystkim nauczycielom i wychowawcom, którzy doskonalili swoje umiejętności zawodowe i spotkali się w jednym czasie, aby porozmawiać o tym, jak trudno jest w szkolnej rzeczywistości indywidualizować pracę z uczniem, którego możliwości do uczenia się utrudniają mu efektywną realizację podstawy programowej.
Cały zespół realizatorów Sieci pragnie podziękować za aktywny udział i wymianę doświadczeń metodycznych i jednocześnie informuje, że wszyscy uczestnicy cyklu szkoleń otrzymają zaświadczenia potwierdzające udział w ukończonej formie samodoskonalenia.
Pracownicy
Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Dęblinie